Analysen leder till välmående

Mer energi – mindre stress

Vi känner oss alla stressade emellanåt. När du funderar över om du stressat för mycket kan en hårmineralanalys visa vägen till återhämtning.

Om du känner att du inte har den energin du vill ha behöver du sätta dig ner och reflektera över ditt liv!

Hur ser mina dagar ut? Vad behöver jag förändra i mitt liv och vad kan jag förändra?

Hur ser ditt näringsintag ut? Är din kost tillräcklig för att du ska orka med ditt liv och ge dig rätt näring?

Sover du tillräckligt många timmar och har du en bra sömn, eller vaknar du flera gånger per natt och ligger och tänker på vad du ska göra eller borde ha gjort?

Olika symtom på låg energi kan vara varierande som;

· Att känna sig ”seg”, trött hela tiden · Kraftlös · Hjärndimma, glömmer… · Stresskänslig · Ljud och ljuskänslig · Irriterad · Gråtmild mm

Om du går för länge med dessa symtom kan du hamna i ”din återvändsgränd” och det blir tvärstopp med en utbrändhetsdiagnos. 

Glädjande nyheter är att det finns ”Hjälp till självhjälp”.

1.Gör en Hårmineralanalys som visar din mineralstatus. Därefter får du ett skräddarsytt program och din egna unika näringsbalansering för att uppnå balans som också ger kroppen en chans att motverka trötthet.

Den viktiga balansen tex mellan kalcium/magnesium, natrium/kalium och koppar/zink kan vara rubbad

Av stress, dålig kost, kopparledningar till dricksvatten, träning mm. Har du för mycket kalcium i förhållande till magnesium och dessutom låga värden av natrium och kalium kan du känna dig stel i lederna, känna dig deprimerad, få kramper i musklerna, sova dåligt mm

Lågt magnesium kan öka din känslighet för ljud och ljus.

2.Ladda ner en app med mindfulness. Börja att ge dig 10 minuter per dag för att landa här och nu.

  1. Börja att jogga eller promenera 3 ggr per vecka eller andra aktiviteter som just du tycker om. Se till att du får dagsljus varje dag.
  2. Ta bort onödiga saker ur ditt livschema.
  3. Tänk på det blå ljuset fr datorer, mobiler och tv. Ingen användning av denna elektronik  en timme innan sängdags för dig som sover dåligt.

Vitaminer och mineraler är sva

Så optimerar du din hälsa 

Om du är intresserad av hälsa och kosttillskott har du säkert sett vilket stort utbud det finns på marknaden av olika kosttillskott, och kanske även ställt dig frågor som: Vad kan jag behöva, vilka brister kan jag ha, har jag tillräckligt med kalcium, magnesium, zink, selen o.s.v. och hur kan jag få bättre få kontroll över mitt intag av tillskott så att det blir rätt för just mig?

En hårmineralanalys kan då vara ett bra test ta. Då hår är en växande vävnad så kapslas de mineraler som cirkulerar i kroppsvätskorna proportionerligt in i hårstrånas proteinhöljen. Håret växer ca 1 cm i månaden och tar man 2-3 cm nyutväxt hår så visar provsvaret den genomsnittliga mängden mineraler, spårelement och även ev. förekomst av giftiga metaller över en 2-3 månaders period, vilket ger en fin bild av vilka obalanser som finns där och är en bra grund för att din läkare eller terapeut ska kunna hjälpa dig med att designa ett skräddarsytt näringsprogram.

Rapporterna från labbet är mycket omfattande, oftast 9-13 sidor med information på svenska om de obalanser som upptäckts, vad som kan tänkas ha orsakat dem och hur man kan äta för att förbättra mineralstatusen och därmed även kroppens funktioner.

Så hårmineralanalysen är mycket mer än bara ett ”tråkigt” lab-test. Man kan se den som en kurs i den personliga hälsan/ämnesomsättningen och som ett sätt att närmare lära känna sin kropp och många av dess funktioner, i relation till de olika mineralnivåerna.

En näringsterapi baserad på hårmineralanalys är inte tänkt som en ersättning får dålig mat, utan fungerar bäst om man samtidigt äter en näringsrik och antiinflammatorisk kost.  Man får i provsvaret många råd kring olika livsmedel, både sådana att äta mer av och vilka man bör undvika för en tid framöver.

Jobbar man tålmodigt med kosten och den skräddarsydda mineralterapin så kan man sakta men säkert hjälpa många av kroppens olika fysiologiska processer att fungera effektivare och därmed bidra till ett ökat välbefinnande och förbättrad hälsa, såväl fysiskt som mentalt/emotionellt.

MÅ BÄTTRE VID LÅG SKÖLDKÖRTEL

Sköldkörtelproblem blir allt vanligare. Visste du att ditt mineralmönster kan avslöja om din hormonbalans är som den ska? 

Stress i vardagen är en av nyckelfaktorerna idag till hormonproblem som ofta ger dåliga sömnvanor eller sömnproblem. En faktor är mobiltelefonen som ger ständig stress till vårt system. Det kan vara vantrivsel på jobbet, dålig ekonomi, relationer, konflikter mm Vår kost påverkar oss också med skräpmat, processad och besprutad mat då det ger näringsbrister som också påverkar hela vårt system och inte minst vårt känsliga hormonsystem.

Symtom på låg sköldkörtel

Symtomen kan vara många för sköldkörteln eftersom hormonerna påverkar hela kroppen. Den här listan innehåller några av de vanligaste symtomen.

· trötthet · frusenhet · viktökning · förstoppning · torr hud · hes och djup röst · tunnare hår · mensrubbningar

Man börjar med att se över möjlighet till livsstilsförändring. Ät en bra kost och se till att du får tillräckligt med sömn. Stärk tarmfloran och gör en Hårmineralanalys . Det är viktigt att äta rätt sorts fetter eftersom kolesterolet är en viktig grundsten för uppbyggnaden av våra hormoner och som behöver rätt näring föra att utvecklas korrekt. Minska på stressen om den är ett problem. Jod, zink och selen är bland annat viktiga för omvandlingen av T4-T3. Många personer i Sverige har lågt jod i sin kost och då fungerar inte sköldkörteln optimal. Aminosyran tyrosin bildar tillsammans med jod sköldkörtelhormon.

Några tips som kan hjälpa din sköldkörtel i balans

· Se över ditt livsmönster

· Vilka små eller stora förändringar kan jag göra?

· Stresshantering/Återhämtning

· Mer eller mindre träning

· Mer glädje i livet, vad saknar du i ditt liv?

· Näringstät kost. Tex Paranötter som innehåller selen och Alger som innehåller jod. (OBS! Personer med en hypertyreos ska ej ta jod tillskott eller äta alger)

· Hårmineralanalys hjälper dig att veta vilka tillskott och örter som är bra för just dig

· Läkning av mage/tarm

Hälsa är något du själv är med och skapar. Vill du komma i balans med dina hormoner finns det massor du kan göra själv och tillsammans med duktiga personer som jobbar professionellt med hälsa. 

Analysen leder till välmående

Få dina kvinnliga hormoner i balans

Vissa av oss kvinnor upplever att hormonerna tar med oss på en bergochdalbanetur som varar större delen av livet. Det behöver inte vara så!

Förklimakteriet – hormonsvängningar som aldrig förr

Symtomen på förklimakteriet, även kallad perimenopausen, är mer diffusa och kommer och går i takt med att de kvinnliga könshormonerna östradiol och progesteron svänger. Vi kan börja märka av den från 35 år och uppåt. Dina symtom är individuella men några av de vanligaste är:

· Ömma bröst · Förvärrad PMS · Minskad sexlust · Trötthet · Oregelbunden mens · Du kan även uppleva symtomen samma symtom som under klimakteriet, se nedan.

Perioden när vi drabbas av förklimakteriet är ofta en stressig sådan med barn, jobb, relation, vänner och familj att jonglera. Att minska på stressen är ett av de bästa sätten att hjälpa hormonerna i balans eftersom stresshormonerna påverkar könshormonerna negativt. Vill du mäta din ämnesomsättning och på så sätt få reda på om din stress påverkat din kropp kan en hårmineralanalys hjälpa dig, läs mer HÄR.

Klimakteriet – minskad produktion av kvinnliga könshormoner

Klimakteriet kan ge mängder av klimakteriebesvär eftersom våra hormoner är så viktiga för vårt välmående och vår livsgnista. Du ska inte behöva må dåligt utan se till att söka hjälp! Vanliga symtom är:

  • Vallningar · Svettningar · Humörsvängningar · Torra slemhinnor i underlivet · Sömnproblem

Balansen mellan zink och koppar styr kvinnliga könshormoner

Bland annat kan du ta prov på dina hormoner och du kan även mäta din mineralbalans med en hårmineralanalys. Balansen mellan bland annat zink och koppar är avgörande för att östrogen ska fungera optimalt. Höga nivåer av koppar skapar hormonell obalans och kan skapa de symtom som nämns ovan. 

Vitaminer och mineraler är sva

Hälsa börjar med en frisk mage 

Redan Hippokrates sade att ”All hälsa börjar i magen” och vi förstår mer och mer hur sant detta är. Många av oss har dock symtom som tyder på att mage och tarm inte är i balans.

Det kan till exempel vara: ont i magen (som ibland blir värre när du ätit), förstoppning eller diarré (inte ovanligt att växla mellan dessa två), har oregelbundna toalettvanor, gas och att du känner dig uppkörd i magen.

Dessa symtom tillsammans kallas ofta ibs, särskilt om du haft dem under lång tid. Det säger dock ingenting om vad som orsakar dina magproblem. För att ta reda på det bör du få en individuell bedömning där målet är att hitta grundorsaken till dina problem, inte endast lindra symtomen.

En hårmineralanalys är ett enkelt och kraftfullt hälsotest för din maghälsa. För att matsmältningen ska fungera bra och du ska ha en bra tarmflora behöver du tillräckligt med näring. Saltsyra utsöndras från magsäcken och är en nyckel i matsmältningen. Den hjälper kroppen ta upp näring på ett bra sätt och förhindrar att bakterier växer i tunntarmen, det som även kallas SIBO. SIBO är vanligt hos personer med IBS. Bildandet av saltsyra är beroende av flera mineraler: zink, krom, mangan, selen, järn, koppar och krom.

I en hårmineralanalys från en person med magproblem kan man därför ofta se låga nivåer av dessa mineraler, samt även höga nivåer av de toxiska metallerna kvicksilver och aluminium – som båda kan orsaka problem med matsmältningen.

Den individuellt anpassade mineralbalansering som sker efter att du gjort en hårmineralanalys kan hjälpa din mage att fungera bättre, balansera tarmfloran och därigenom få en bättre hälsa.